Strona główna » CD Projekt ostrożny wobec AI – Wiedźmin 4 powstaje bez wsparcia generatywnej sztucznej inteligencji

CD Projekt ostrożny wobec AI – Wiedźmin 4 powstaje bez wsparcia generatywnej sztucznej inteligencji

CD Projekt oficjalnie potwierdził, że nie korzysta z generatywnego AI podczas prac nad Wiedźminem 4 ani innymi projektami w produkcji. Głównym powodem są nie tyle wątpliwości co do jakości rezultatów, ile potencjalne problemy prawne związane z własnością intelektualną. To jasna deklaracja w czasach, gdy wiele firm z branży gier dopiero testuje możliwości, ale i pułapki nowoczesnych narzędzi AI.

Prawo własności intelektualnej nadal niejasne

W trakcie prezentacji wyników finansowych za rok 2024 współdyrektor generalny CD Projekt, Michał Nowakowski, podkreślił, że studio prowadzi badania nad wykorzystaniem sztucznej inteligencji, jednak nie skupia się na rozwiązaniach generatywnych.

„Generatywna AI jest dość skomplikowana, jeśli chodzi o kwestie prawne związane z IP,” zaznaczył Nowakowski. Problemem jest przede wszystkim niepewność co do legalności danych wykorzystywanych do trenowania modeli AI – grafik, tekstów czy muzyki – co może rodzić roszczenia ze strony właścicieli pierwotnych treści.

Inne studia też wstrzymują się z AI

CD Projekt nie jest osamotniony w swoich obawach. Getty Images już w 2022 roku zakazało sprzedaży materiałów generowanych przez AI, a Valve odrzuciło grę z grafikami stworzonymi przez sztuczną inteligencję, wskazując na brak jasności w zakresie praw autorskich.

Podobne zastrzeżenia mają coraz częściej twórcy i wydawcy, którzy obawiają się, że korzystanie z AI może prowadzić do sporów prawnych, zwłaszcza w przypadku, gdy nie jest jasne, na jakich danych modele były trenowane. W świetle tych wyzwań CD Projekt przyjął konserwatywne, ale przejrzyste podejście.

CD Projekt ostrożny wobec AI – Wiedźmin 4 powstaje bez wsparcia generatywnej sztucznej inteligencji

Co dalej z AI w grach CD Projekt?

Choć generatywna AI nie znajdzie teraz miejsca w Wiedźminie 4 czy innych grach w produkcji, studio nie zamyka się całkowicie na tę technologię. Nowakowski zaznaczył, że jeśli sytuacja prawna się unormuje, możliwe będzie rozważenie jej zastosowania w przyszłości.

Na razie jednak CD Projekt stawia na tradycyjne metody tworzenia treści, z naciskiem na jakość i oryginalność – wartości, które zbudowały markę Wiedźmina. Warto przypomnieć, że premiera czwartej części sagi nie nastąpi wcześniej niż w 2026 roku, co daje jeszcze czas na ewentualną rewizję strategii.

Czy bezpieczne podejście do AI się opłaci?

Decyzja CD Projekt może zyskać uznanie wśród twórców i fanów, którzy obawiają się automatyzacji kreatywnych procesów. A jak Ty oceniasz to podejście? Czy brak AI w Wiedźminie 4 to gwarancja jakości, czy stracona szansa?

5/5 - (10 ocen)
Udostępnij ten wpis!
Default image
RitzyRanger
Zapalony gracz z duszą odkrywcy i stratega. Na co dzień przemierza nordyckie światy z Kratosem, rozwiązuje starożytne zagadki u boku Lary Croft i podejmuje galaktyczne decyzje jako dowódca Shepard. Fascynują go gry z silną narracją, głębokimi postaciami i decyzjami, które mają realny wpływ na losy świata. Z równą pasją buduje miasta, zarządza zasobami i rozwija imperia w city builderach – od klasyki po nowoczesne perełki gatunku. Na ritzyranger.pl dzieli się przemyśleniami, poradnikami i recenzjami, które łączą emocje z analizą mechanik.
Liczba artykułów: 305
Start Poradniki Kody